Page 41 - PISA 2025 - Raqamli dunyoda o‘rganish
P. 41

boshlab  rivojlantirishga  e’tibor  qaratilmoqda.  Ushbu  tashabbus  nafaqat
            dasturlash uchun zarur bo‘lgan ko‘nikmalarni singdirish, balki barcha
            bolalarda tizimli va mantiqiy fikrlash ko‘nikmalarini rivojlantirish maqsadida

            amalga oshirilmoqda. Matematika, tabiiy fanlar va hatto ijtimoiy fanlarda ham,

            murakkab masalalarni yechishda uni kichik bosqichlarga ajratish yoki bir ilmiy
            hodisani tushuntirishda uning tarkibiy qismlarini alohida ko‘rib chiqish, bular
            algoritmik yondashuvning ta’limdagi ko‘rinishlaridir.


                                                          PISA 2025 “Raqamli dunyoda o‘rganish”

                                                          doirasida ham mantiqiy hisoblash

                                                          muhim o‘rin tutadi. Avvalgi o‘rinlarda
                                                          aytilganidek  mantiqiy  usulda  fikrlay
                                                          olish      o‘quvchilarning         kompyuter

                                                          simulyatsiyalaridan                foydalanib

                                                          muammolarga  yechim  topishi,  turli
                                                          parametrlarni  o‘zgartirib  natijalarni
                                                          tahlil qilishi va xulosa chiqarish

            ko‘nikmalarini sinab ko‘rishga qaratiladi. Masalan, test topshiriqlaridan birida

            o‘quvchi tahliliy masalalarni kompyuter simulyatsiyasi yordamida hal qilishi,
            o‘zining ketma-ket qadamlarini rejalashtirishi va mantiqiy mulohaza yuritishi
            kerak  bo‘ladi.  Ushbu  jarayonda  u  doimiy  ravishda  “Agar shunday qilsam,

            natija qanday bo‘ladi?” degan tarzda mantiqiy mulohaza yuritadi, ya’ni bu

            ham algoritmik fikrlashning bir ko‘rinishi.

            Raqamli savodxonlikni o‘qitishning ahamiyati shundaki, u o‘quvchilarga nafaqat

            texnik bilim beradi, balki muammoni yechishning aniq
            va intizomli yondashuvini ham o‘rgatadi. Dasturlashni

            o‘rgangan bola xatoga yo‘l qo‘ysa, kod ishlamaydi,                       0101001101100110101
            demak, u xatolarini aniqlab, tuzatishni, ya’ni muhokama                  1010011001010101011
                                                                                     1101010101001101100
            va tahlil qilishni o‘rganadi. Ko‘p hollarda bir masalani                 0101001101100110101
            yechishning bir nechta yo‘li bo‘lishi mumkin, dasturlash

            esa eng optimal yechimni qidirishga o‘rgatadi.

            Iqtisodiy Hamkorlik va Taraqqiyot Tashkiloti ta’kidlaganidek, kelajak kasblari

            ko‘p hollarda odamlardan mantiqiy modellar bilan ishlashni va raqamli vositalar

            yordamida muammolarni hal qilishni talab qiladi.




                                                         II Bob. PISA 2025 - Raqamli dunyoda o‘rganish   | 39
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46