Page 42 - PISA 2025 - Raqamli dunyoda o‘rganish
P. 42

KOMPYUTER VA RAQAMLI VOSITALAR


                YORDAMIDA MUAMMOLARNI HAL QILISH


               Bugungi raqamli transformatsiya sharoitida muammolarni hal qilish

               ko‘nikmalarini kompyuter va raqamli texnologiyalar yordamida rivojlantirish

               tobora  muhim  ahamiyat  kasb  etmoqda.  Zamonaviy  iqtisodiyot,  ilmiy
               tadqiqotlar  va  kundalik  faoliyatda  turli  masalalarni  hal  qilishda  axborot-
               kommunikatsiya texnologiyalari (AKT) keng qo‘llanilmoqda. Bu ilmiy izlanishlar,

               biznesdagi analitik tahlillar yoki kundalik hayotdagi oddiy qaror qabul qilish

               jarayonlarida bo‘lishidan qat’i nazar raqamli savodxonlik har bir inson uchun
               zarur kompetensiyaga aylanmoqda. Shu sababli PISA va boshqa xalqaro
               baholash dasturlarida o‘quvchilarning raqamli muhitda muammolarni hal

               qilish qobiliyatlari alohida baholanadi. Ushbu kompetensiyalar tabiiy ravishda

               shakllanmaydi,  balki  ularni  rivojlantirish  uchun  o‘quvchilarga  kompyuter,
               internet va dasturiy vositalardan  samarali foydalanish strategiyalarini
               shakllantirish bo‘yicha maqsadli ta’lim berish talab etiladi.


               XXI asrda ko‘pgina o‘quvchilar zamonaviy texnologiyalar muhitida o‘sayotgan

               bo‘lsalar ham, ularning raqamli savodxonlik darajasi chuqur va samarali bilim
               olish uchun yetarli emas.



                   Xalqaro kompyuter va axborot savodxonligi tadqiqoti (ICILS)


                   Xalqaro  kompyuter  va  axborot  savodxonligi  tadqiqoti  (ICILS)  2023-yilgi
                   natijalari  shuni  ko‘rsatadiki,  testda  ishtirok  etgan  o‘quvchilarning  43  foizi
                   eng  past  darajadagi  raqamli  savodxonlik  talablariga  javob  bera  olmagan,
                   ya’ni  oddiy  hujjatni  tahrirlash  yoki  internetda  asosiy  ma’lumotlarni  qidirish

                   qobiliyatlari  past  bo‘lgan.  Faqat  14  foiz  o‘quvchi  kompyuterdan  mustaqil  va
                   samarali  foydalanish,  axborotni  topish  va  uni  boshqarish  bo‘yicha  yetarli
                   bilim va ko‘nikmaga ega ekanligini namoyon etgan. Eng murakkab

                   topshiriqlarni  esa  faqat  1  foiz  o‘quvchi  uddalay  olgan,  ya’ni  internet
                   manbalarining ishonchliligini baholab, xulosa chiqarish vazifalarida yuqori
                   natijalarga erishgan.



               Bu natijalar shuni ko‘rsatadiki, yoshlar texnologiyalardan faol foydalansa ham,

               ularni samarali va tanqidiy nuqtayi nazardan qo‘llash bo‘yicha aniq strategiyalar




          40 | PISA 2025 — Raqamli dunyoda o‘rganish
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47