Endi esa biz sizdan o'ylab ko'rishingizni va ertaga o'z ishingizda qo'llashga tayyor bo'lgan bir yoki ikkita qadamni yozib olishingizni so'raymiz.
📋 Bular quyidagilar bo'lishi mumkin:
- dars boshlanishidan oldin 1-2 daqiqa nafas olish mashqlarini bajarish;
- asabiylashish paydo bo'lganda "to'xtash-tanaffus" texnikasidan foydalanish;
- sinfda o'z his-tuyg'ularingizni ongli ravishda kuzatish va ularga baho bermaslik.
Bu qadamlarni yozib olish uchun bir daqiqa vaqt ajrating. Aynan qaysi qadam siz uchun muhim birinchi qadam bo'ladi?
Shuni yodda tutingki, o'z ishingizga ongli yondashuvni singdirish - bu jarayon. Kichik qadamlardan boshlash va bu amaliyotlarga muntazam ravishda qaytish juda muhim. Vaqt o'tishi bilan o'zingizning xotirjam, barqaror va e'tiborli bo'lib borayotganingizni, darslaringiz esa ishonchliroq va samaraliroq bo'layotganini sezasiz.
QO'SHIMCHA MASHQLAR
1Hissiy kundalik
Bir hafta davomida har bir darsdan so'ng 5-7 daqiqa mobaynida qanday his-tuyg'ularni boshdan kechirganingizni, ular o'quvchilarga qanday ta'sir ko'rsatganini va siz bunga qanday munosabat bildirganingizni yozib boring. Takrorlanuvchi his-tuyg'ularga yoki noqulaylik tug'diradigan vaziyatlarga e'tibor qarating - bu ular ustida ongli ravishda ishlashingizga yordam beradi.
2Faol tinglash amaliyoti
O'quvchi yoki hamkasb bilan suhbatlashayotganda faqat suhbatdoshingizga e'tibor qarating: ko'z aloqasini o'rnating, baholovchi fikrlardan qoching, suhbatdoshingizning nafaqat so'zlarini, balki his-tuyg'ularini ham kuzating. Suhbatdan so'ng o'ylab ko'ring:
inson haqida nimalarni bilib oldingiz? Bu mashq hissiy hozirjavoblikni rivojlantirishga yordam beradi.
3Hissiyotlar va tana
Turli his-tuyg'ular bilan bog'liq tana signallarini qayd eting (masalan, asabiylashganda yurak urishining tezlashishi, xotirjam holatda yelkalarning bo'shashishi). Yozib qo'ying: sinfda ko'pincha qanday signallarni sezasiz? Bu mashq tana sezgilari va hissiy holat o'rtasidagi aloqani rivojlantiradi.
4Avtomatik fikrlarni o'zgartirish
Avtomatik salbiy fikrni payqasangiz ("Men yana hech narsaga ulgurmayapman", "Bugun juda yomon kun bo'ldi"), uni neytralroq yoki ijobiyroq fikrga aylantirishga harakat qiling ("Qo'limdan kelganini qilaman", "Bugun eng muhim ishlarga e'tibor qaratishga harakat qilaman"). Bu mashq salbiy kayfiyatga botib qolmaslikka yordam beradi.
5Ishonchli muhitni tasavvur qilish
Darsdan oldin ko'zlaringizni yumib, sinf muhitini qanday ko'rishni istayotganingizni tasavvur qiling: xotirjam, qo'llab-quvvatlovchi, ochiq. Bu muhitda o'zingizni qanday his qilishingizni, o'quvchilarga qanday munosabatda bo'lishingizni ko'z oldingizga keltiring. Bu ongli muloqotga sozlanishga yordam beradi.
6Minnatdorchilik marosimi
Har bir o'quv kuni oxirida siz minnatdor bo'lgan uchta holatni yozib qo'ying (masalan, o'quvchining tabassumi, qiziqarli savol, hamkasbingizning qo'llab-quvvatlashi). Bu mashq ijobiy hissiy kayfiyatni rivojlantiradi va kichik yutuqlarni ham payqashga yordam beradi.