Amaliy mashqlar
Rivojlangan empatiya o'qituvchiga nafaqat sinfdagi hissiy muhitni saqlashga, balki o'quvchilar uchun yordam so'rab murojaat qilish mumkin bo'lgan muhim katta yoshli insonga aylanishga ham yordam beradi. Bu, ayniqsa, o'quvchilar beqaror yoki keskin ijtimoiy muhitda bo'lgan va maktab ular uchun ishonchlilik va qabul qilinish maskani bo'lib qolgan sharoitda muhimdir.
Olingan bilimlarni mustahkamlash va ularni amalda qo'llashni boshlash uchun quyidagi topshiriqlardan birini yoki bir nechtasini bajaring.
1Amaliyot tahlili
So'nggi ikki hafta ichida o'quvchi bilan aloqa o'rnata olmagan bitta vaziyatni eslang. Tahlil qiling: agar siz faol tinglash usullarini qo'llaganingizda yoki ko'proq hamdardlik bildirganingizda nima o'zgarishi mumkin edi? 2-3 ta muqobil munosabat variantlarini yozing.
2Sinfning empatik xaritasi
Bir varaq qog'oz oling va aloqani yaxshilashni istagan 5 nafar o'quvchining ro'yxatini tuzing. Har birining yoniga quyidagilarni yozing:
- U odatda his-tuyg'ularini qanday ifodalaydi?
- Qiyin vaziyatlarda u qanday belgilar beradi?
- Bu o'quvchi uchun e'tiborliroq kattaga aylanish uchun nima qilishim mumkin?
3Qo'llab-quvvatlash iboralari
O'zingiz uchun baholamasdan qabul qilish va e'tiborni ifodalaydigan 5 ta universal iboralar ro'yxatini tayyorlang. Masalan:
- "Xohlasang, menga aytishing mumkin. Men shu yerdaman."
- "Hozir senga qiyin bo'layotganga o'xshaydi. Men yoningdaman."
Bunday iboralarni har qanday vaziyatda, chegaralarni buzmasdan va o'quvchidan darhol javob talab qilmasdan ishlatish mumkin.
4O'z-o'zini kuzatish
Keyingi hafta davomida har kuni bitta darsni tanlang va unda o'quvchilarning his-tuyg'ularini alohida e'tibor bilan kuzating. Qaysi belgilarni payqaganingizni, qanday munosabat bildirganingizni va nima yaxshi yoki yomon bo'lganini qayd eting. Har bir bunday darsdan so'ng qisqa izohlar yozing.
5Kichik ishonch rituallari
Darslaringizda ishonchni muntazam ravishda mustahkamlash uchun qanday kichik harakatlarni kiritishingiz mumkinligini o'ylab ko'ring. Bu eshik oldida ismini aytib salomlashish, daftarga qisqacha shaxsiy izoh yozish yoki dars boshlanishidan oldin "Bugun ahvoling qalay?" deb so'rash bo'lishi mumkin. Shunday harakatlardan 1-2 tasini tanlab, keyingi hafta davomida qo'llang.
O'zgarishlar ahamiyatsiz tuyulsa-da, o'quvchi uchun katta ahamiyatga ega bo'lishi mumkin. Hamdardlik - bu "to'g'ri ish qilish" emas, balki ko'rish, eshitish va ayniqsa zarur paytda yonida bo'lishga intilishdir.
Qo'shimcha mashq
✨ Suhbat tahlili
O'quvchi bilan yaqinda bo'lib o'tgan suhbatingizni eslang va unda faol tinglash usullarini qanday qo'llashingiz mumkinligini o'ylab ko'ring. Suhbatni qanday boshqacha tuzgan bo'lardingiz? Ohangingiz, tana holatingiz va so'zlaringizda nimalarni o'zgartirgan bo'lardingiz? E'tibor va hamdardlikni ifodalovchi 2-3 ta jumlani yozib qo'ying.