AMALIY KEYSLAR

1-holat: "U shunchaki Instagramdagi do'stim"
⚠️ Onlayn Manipulyatsiya

Vaziyat:

8-sinf o'quvchisi kamharakat bo'lib qolgan, dugonalari bilan muloqot qilmay qo'ygan, tez-tez telefonda o'tiradi. Bir kuni sinf rahbari tasodifan uning hojatxonada yig'layotganini ko'rib qoldi. Yuzma-yuz suhbatda qiz instagramda "yigit" bilan tanishganini tan oldi. U qizga ko'p maqtovlar aytar, yozishmalar haqida og'iz ochmaslikni iltimos qilardi. Bir necha haftadan so'ng u "shaxsiy fotosuratlar" yuborishni so'ray boshladi. Rad javobini olgach, u sinfdoshlari va ota-onasiga "o'zi unga yozib yurganini" aytaman deb tahdid qila boshladi.

Mulohaza uchun savollar:

O'qituvchi o'rnida siz qanday yo'l tutgan bo'lardingiz?
Ota-onaga xabar berish kerakmi?
Birinchi navbatda qanday qadamlar qo'yish kerak?
Maktab psixologiga xabar berish kerakmi?

💡 Bu holat onlayn grooming (manipulyatsiya va tahdid) holatiga misol. O'quvchiga ishonch va xavfsizlik muhitini yaratish muhim.

2-holat: "Telegramdagi voqea"
⚠️ Kiberbulling va Soxta Akkaunt

Vaziyat:

9-sinf o'quvchisi kutilmaganda ijtimoiy tarmoqlardagi barcha akkauntlarini o'chirib tashladi. Jahldor bo'lib qolgan, yomon uxlaydi, fizkulturaga borishdan bosh tortadi. Sinf rahbari boshqa o'quvchidan bolaning Telegram akkauntini kimdir soxtalashtirib, uning nomidan sinfdoshlariga "g'alati" xabarlar yuborganini bilib qolgan. Bolaning o'zi hech kimga shikoyat qilmagan.

Mulohaza uchun savollar:

Zarar yetkazmasdan nima bo'lganini qanday aniqlash mumkin?
Bunday vaziyatda o'smir bilan qanday suhbatlashish kerak?
Ota-onalar qachon ulanadi?
Qanday qilib sinfda ishonchni tiklash va jabrlangan o'quvchiga yordam berish mumkin?

💡 Bu holat kiberbulling va soxta akkaunt orqali shaxsni qoralash holatiga misol. O'quvchining ruhiy holatiga e'tibor berish va professional yordam ko'rsatish zarur.