INTERFAOL TOPSHIRIQLAR: YETAKCHILIK AMALIYOTI

Samarali yetakchilik va jamoa bilan ishlash

Yetakchilikni rivojlantirish — bu bir martalik jarayon emas, balki doimiy mashq va o'z ustida ishlashni talab qiladigan faoliyatdir. Bugungi mashg'ulotda siz quyidagi yo'nalishlar bilan tanishdingiz:

  • 4.1. Yetakchi kim? – rasmiy va norasmiy rollar, xarizma va ta'sir.
  • 4.2. Ilhomlantiruvchi yetakchi – jamoa kayfiyati, qo'llab-quvvatlash.
  • 4.3. Yetakchilik uslublari va jamoa bilan ishlash – uslub mosligi, maqsadlar va ishonch.

Endi esa, ertangi faoliyatingizda ushbu bilimlarni qo'llash uchun bir yoki ikkita birinchi qadamni yozib qo'ying.

Misollar:

  • Sinf yoki jamoada rasmiy va norasmiy yetakchi rollarini aniqlash.
  • Bir oy ichida jamoa kayfiyatini yaxshilash uchun kichik rag'batlantirish tizimini joriy etish.
  • O'z yetakchilik uslubingizni aniqlab, uni real vaziyatda sinab ko'rish.

Bu qadamlarni yozish uchun 2 daqiqa vaqt ajrating va siz uchun eng muhim qadamni belgilang.

QO'SHIMCHA MASHQLAR

1Yetakchi kim? – rollarni tahlil qilish

Guruhga quyidagi vaziyat beriladi: "Sinfda rasmiy rahbar mavjud, lekin norasmiy o'quvchi boshqalarga kuchli ta'sir qilmoqda."

Vazifa: Guruh rasmiy va norasmiy rollarni taqqoslaydi va xarizma hamda ta'sirning farqlarini muhokama qiladi.

Natija: Ishtirokchilar "yetakchi" tushunchasini kengroq anglaydi.

2"To'g'ri yoki noto'g'ri" mashqi

O'qituvchi yetakchilik haqida fikrlarni aytadi, ishtirokchilar esa ular to'g'ri yoki noto'g'ri ekanini aniqlaydilar.

Misollar:

"Yetakchi faqat rasmiy lavozim egasi bo'ladi." — noto'g'ri

"Norasmiy yetakchi ham jamoaga katta ta'sir ko'rsatishi mumkin." — to'g'ri

Maqsad: Yetakchilikka oid stereotiplarni aniqlash va to'g'ri tushunchalarni shakllantirish.

3Ilhomlantiruvchi yetakchi mashqi

Doskaga "Jamoa kayfiyatini ko'tarish usullari" jadvali chiziladi. Guruhlar usullardan misollar keltiradi (rag'bat, qo'llab-quvvatlash, ijobiy fikr bildirish).

Natija: Jamoani ilhomlantirish yo'llari bo'yicha amaliy tavsiyalar to'planadi.

4Diagnostika testi: Yetakchilik uslubingizni aniqlang

Ishtirokchilar o'zini kuzatib, quyidagi savollarga javob beradilar:

Diagnostika savollari:

  • Men ko'proq buyruq beramanmi yoki maslahat beramanmi?
  • Jamoa fikrini tinglaymanmi?
  • Men uchun muhimroq narsa – tez natija yoki ishonchmi?

Natija: Har bir ishtirokchi o'z yetakchilik uslubini aniqlaydi.

5Amaliy loyiha ishlab chiqish

Ishtirokchilar kichik guruhlarga bo'linadi. Har bir guruh quyidagi yo'nalishlardan birini tanlaydi:

  • Jamoada intizomni mustahkamlash,
  • Kayfiyatni ko'tarish,
  • Ishonchni rivojlantirish.

Vazifa: Har bir guruh tanlangan yo'nalish bo'yicha 3 ta amaliy qadam ishlab chiqadi va doskada taqdim qiladi.

Maqsad: Guruh bo'lib ishlash orqali real vaziyatlarda yetakchilikni qo'llashni o'rganish.

6Yetakchilik zanjiri

Umumiy maqsad beriladi: "Jamoa samaradorligini oshirish."

Vazifa: Ishtirokchilar bu maqsadni kichikroq bosqichlarga ajratadilar.

Misol zanjiri:

Jamoa samaradorligini oshirish → Jamoa kayfiyatini ko'tarish → Rag'batlantirish tizimini joriy qilish → Bir oy ichida ishtirok faolligini 20% ga oshirish.

7Yakuniy refleksiya

Mashg'ulot oxirida har bir ishtirokchi yozma ravishda quyidagilarga javob beradi:

Refleksiya savollari:

  • Bugun yetakchilik haqida nimani o'rgandim?
  • Ertadan qaysi qadamni amalda qo'llayman?
  • Mening yetakchilikdagi eng katta kuchli tomonim va qiyinchiligim nima?

Yakuniy xulosa

Yetakchilik amaliyoti:

Rasmiy va norasmiy rollarni farqlashga,

Jamoani ilhomlantirishga,

Uslubni vaziyatga mos tanlashga,

Ishonchli hamkorlikni shakllantirishga yordam beradi.

Yetakchilik — muvaffaqiyat sari olib boruvchi kuchdir!