Maqsad:
Zamonaviy liderlikni tushunish va shaxsiy yetakchilik qobiliyatlarini shakllantirish.
Vaziyat:
Bir sinfda yoki jamoada rasmiy rahbar bo'lsa-da, ayrim o'quvchilar yoki xodimlar norasmiy tarzda ham boshqalarga katta ta'sir ko'rsatadi. Bu holatda ko'pincha "yetakchi faqat rasmiy lavozim egasi" degan qarash mavjud.
Amaliy yondashuv:
- Rasmiy va norasmiy rollarni taqqoslash.
- Xarizma va ta'sirning jamoaga qanday ta'sir qilishini muhokama qilish.
- Guruhiy mashg'ulotlar orqali turli vaziyatlarda qaysi rol samaraliroq bo'lishini aniqlash.
Natija:
Ishtirokchilar "yetakchi" tushunchasini kengroq anglab, rasmiy va norasmiy yetakchilikni ajrata olishadi.
Vaziyat:
Jamoada ruhiy ko'tarinkilik past, o'quvchilar yoki xodimlar dars va faoliyatga sust yondashmoqda. Rahbar esa faqat "ilhomlantirish kerak" deydi, lekin qanday – aniq emas.
Amaliy yondashuv:
- Jamoa kayfiyatini ko'tarishga qaratilgan motivatsion mashg'ulotlar o'tkazish.
- Har bir a'zoni rag'batlantirish usullarini ishlab chiqish.
- Qo'llab-quvvatlash va kichik g'alabalarni nishonlash tizimini joriy etish.
Natija:
Jamoa a'zolari o'zini qadrlangan his qiladi, kayfiyat ko'tariladi va umumiy maqsad sari intilish kuchayadi.
Vaziyat:
Har bir rahbar yoki o'qituvchi bir xil uslubda ishlaydi, lekin bu uslub hamma vaziyatda samarali bo'lavermaydi. Ba'zida qat'iy boshqaruv, ba'zida esa yumshoq yondashuv talab etiladi.
Amaliy yondashuv:
- Turli yetakchilik uslublarini (avtoritar, demokratik, erkin) tahlil qilish.
- Uslubning jamoaga ta'sirini amaliy misollar bilan ko'rib chiqish.
- Har bir ishtirokchi o'z uslubini aniqlab, uni qaysi vaziyatda samarali qo'llashini o'rganish.
Natija:
Ishtirokchilar vaziyatga mos yetakchilik uslubini tanlashni va jamoa ishonchini mustahkamlashni o'rganadilar.
Mashq: Yetakchilik bo'yicha amaliy topshiriq
Topshiriq:
Guruh bo'lib, quyidagi umumiy fikrlarni amaliy yondashuv asosida qayta yozing:
Natija:
Har bir guruh o'z yondashuvini taqdim qiladi va boshqa guruhlar tomonidan tahlil qilinadi.