Page 49 - PISA 2025 - Raqamli dunyoda o‘rganish
P. 49

Masalan, PISA 2015 tadqiqotlari shuni ko‘rsatdiki, yuqori motivatsiyali

            o‘quvchilar  boshqa  tengdoshlariga  nisbatan  yaxshiroq  natijaga  erishishgan.
            Ya’ni  motivatsiyasi  kuchli  o‘quvchi  maqsad  qo‘yadi  (masalan,  “testda  yuqori
            ball olish”), shunga erishish uchun ko‘proq tayyorgarlik ko‘radi, darslarda faol

            qatnashadi va mustaqil o‘rganadi.

































            Natijada,  u  ko‘proq  bilimga  ega  bo‘lib,  testda  muvaffaqiyat  qozonadi.  Lekin
            ortiqcha motivatsiya ba’zida ortiqcha xavotirni (test anxiety) keltirib chiqarishi

            va test paytida o‘quvchining salohiyatini to‘liq namoyon etishiga to‘sqinlik

            qilishi mumkinligi ham kuzatilgan. Ichki motivatsiya, ya’ni o‘zini rivojlantirish
            va  bilim  olishga  bo‘lgan  shaxsiy  qiziqish  natijalarga  ijobiy  ta’sir  etsa,  faqat
            tashqi bosim (ota-ona yoki o‘qituvchi bosimi) tufayli shakllangan motivatsiya

            ko‘pincha yuqori xavotir bilan uyg‘un holda keladi va unumli bo‘lmaydi.
            3         Uchinchidan,  ijtimoiy-iqtisodiy  omillar ham test  natijalariga



                      jiddiy ta’sir ko‘rsatadi� PISA 2022 hisobotida shuni ko‘rsatadiki,

                      yuqori ijtimoiy-iqtisodiy statusga ega oilalarda voyaga yetgan
            o‘quvchilar past sharoitli oilalarda o‘sgan tengdoshlariga nisbatan
            sezilarli darajada yaxshiroq natijalarga erishgan�


            OECD  mamlakatlari  bo‘yicha yuqori  va past iqtisodiy  imkoniyatlarga ega

            oilalar farzandlari o‘rtasidagi farq matematika savodxonligi bo‘yicha o‘rtacha

            93 ballni tashkil etib, bu deyarli bir yoki undan ortiq o‘quv yiliga teng bilim




                                                         II Bob. PISA 2025 - Raqamli dunyoda o‘rganish   | 47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54