Page 47 - PISA 2025 - Raqamli dunyoda o‘rganish
P. 47

o‘quvchilarning o‘rganishga bo‘lgan motivatsiyasi, qiziqishi, shuningdek, stress

            va  xavotirlarni  qanday  boshqarayotgani  haqida  ma’lumot  yig‘iladi.  Ko‘pgina
            tadqiqotlar shuni ko‘rsatmoqdaki, yuqori motivatsiya o‘quv natijalariga ijobiy

            ta’sir  ko‘rsatadi,  ammo  haddan  tashqari  xavotir  (stress),  aksincha,  o‘rganish
            samaradorligini pasaytirishi mumkin. Shu sababli o‘zini boshqarish nafaqat

            vaqt va resurslarni, balki hissiy holatlarni ham boshqara olishni anglatadi.


            Ta’lim  amaliyotida  o‘z-o‘zini  boshqarish  ko‘nikmalarini  rivojlantirish  uchun

            metakognitiv strategiyalarni o‘rgatish muhim hisoblanadi. Masalan, o‘quvchilar
            murakkab matnlarni qanday o‘qish, tushunishga qiynalganda qanday choralar

            ko‘rish yoki onlayn materiallardan samarali foydalanishni o‘rganishlari kerak.
            Bunday strategiyalarni puxta egallagan o‘quvchilar kelajakda turli vaziyatlarda

            mustaqil qarorlar qabul qilish imkoniga ega bo‘ladi.


            Bugungi  raqamli  jamiyatda  o‘z-o‘zini  boshqarib  ta’lim  olish  ko‘nikmalari
            uzluksiz  ta’lim  (lifelong  learning)  konsepsiyasining  muhim  tarkibiy  qismidir.
            O‘quvchilar maktab davridayoq ushbu ko‘nikmalarni egallash orqali kelajakda

            turli kasbiy yoki hayotiy vaziyatlarga oson moslashadilar.















































                                                         II Bob. PISA 2025 - Raqamli dunyoda o‘rganish   | 45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52