Page 50 - PISA 2025 - Raqamli dunyoda o‘rganish
P. 50

farqiga mos keladi. Shunday bo‘lsa-da, ayrim ta’lim tizimlarida past sharoitli

               oilalardan chiqqan o‘quvchilar ham yuqori natijalarga erishishgan, ularni PISA
               terminologiyasida  “chidamli  o‘quvchilar” (resilient students) deb atashadi,

               ya’ni  qiyin  ijtimoiy-iqtisodiy  sharoitlarga  qaramasdan,  yuqori  natijalarga
               erishgan  o‘quvchilar.  PISA  2022  natijalariga  ko‘ra,  OECD  mamlakatlarida

               o‘rtacha  11%  o‘quvchi  bunday  “chidamli”  guruhga  kiradi,  biroq  ayrim
               mamlakatlarda bu ulush 15-20% gacha yetgani kuzatilgan.



               Oilaviy omillar ta’sirining mexanizmi turlicha namoyon bo‘ladi. Ota-onaning
               bilim  darajasi  va  farzandga  bo‘lgan  kutilmalari  (expectations)  bolalarning

               o‘qishga munosabatini shakllantiradi. Agar ota-ona bilimli bo‘lsa, farzandining
               o‘qishiga  ko‘proq  e’tibor  qaratib,  ularni  qo‘llab-quvvatlaydi,  farzandlarini

               kitoblarga qiziqtirib, kutubxona va muzeylarga olib boradi.
































               O‘z navbatida, oilaning iqtisodiy farovonligi qo‘shimcha imkoniyatlarni
               yaratishda  ko‘maklashadi,  ya’ni  repetitorlik  darslari,  qo‘shimcha  to‘garaklar,
               shaxsiy  kompyuter  kabi  omillar  bola  rivojlanishiga  yordam  beradi.  Undan

               tashqari  o‘quvchilarning  bilim  olishiga  salbiy  ta’sir  qilishi  mumkin  bo‘lgan

               omillar ham mavjud, bular, noto‘g‘ri ovqatlanish, yashash sharoitlari, ortiqcha
               stress  yoki  mehnat  qilishga  majburiyat  kabi  sabablar  ularning  bilim  olish
               imkoniyatlarini pasaytiradi.


               Yana  boshqa  omillar  ham  mavjud  bo‘lib,  bular,  maktab  muhiti  ham

               o‘quvchilar natijalariga katta ta’sir ko‘rsatadi. PISA 2022 ma’lumotlariga ko‘ra,



          48 | PISA 2025 — Raqamli dunyoda o‘rganish
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55