Page 56 - PISA 2025 - Raqamli dunyoda o‘rganish
P. 56

Yuqorida  keltirib  o‘tilgan  topshiriq  namunasida  (4-rasm)  o‘quvchilarga
               bloklar  shaklida  mavjud  bo‘lgan  buyruqlarni  birlashtirib,  o‘yin  qahramonini

               boshqaruvchi dastur yaratish vazifasi beriladi (toshbaqa shaklida). O‘yin
               qahramoni  avval  ko‘k  obyektni  yig‘ishi  va  keyin  belgilangan  joyga  harakat-

               lanishi  kerak.  Bunda  o‘quvchilar  o‘z  dasturlarining  ishlashini  test  qilish
               funksiyasi  yordamida  qayta-qayta  tekshirishlari,  yordamchi  materiallardan

               foydalangan  holda  o‘z  dasturiy  yechimlarini  yaxshilashlari  va  qo‘llab-
               quvvatlovchi fikr-mulohazalar olishlari mumkin bo‘ladi.


               Natijada  ma’lumotlardan  olingan  ko‘rsatkichlar  kompetensiya  sohalarini

               aniqlash uchun tekshiriladi va bu ko‘rsatkichlar shaxsiy farqlarni qanday
               aks  ettirishi  baholanadi.  Ushbu  jarayonda  konstruktsiya  tasdiqlash  amalga
               oshiriladi,  ya’ni  ko‘rsatkichlarning  muayyan  nazariy  tushunchalar  bilan

               bog‘liqligi  tekshiriladi.  Demak,  1-rasmda  keltirib  o‘tilgan  topshiriq  orqali

               o‘quvchilarning  raqamli  muhitda  topshiriqlarni  bajarish  qobiliyati  bilan  bir
               qatorda,  mantiqiy  fikrlash,  oldindan  mavjud  bilimlardan  foydalanish,  o‘ziga
               bo‘lgan ishonch va o‘rganishga motivatsiya kabi ko‘nikmalari ham baholanadi.


               PISA 2025 baholash tizimida topshiriqlar quyidagi bosqichlarda
               tashkil etiladi:



                     Ko‘rsatish  (Show)  — o‘quvchining dastlabki bilimlarini aniqlash uchun
                ☑
                     qisqa testlar va savollar;


                     O‘rganish (Learn) — o‘quvchi raqamli muhitda taqdim etilgan ma’lumotlar
                ☑
                     bilan ishlaydi, interfaol topshiriqlar bajaradi va tajribalar o‘tkazadi;


                     Qo‘llash (Apply) — o‘quvchi oldin o‘rganilgan bilimlarni real muammolarni
                ☑
                     hal qilish uchun qo‘llaydi;


                     Tahlil va qayta ko‘rib chiqish (Reflect) — o‘quvchi o‘z ishini baholaydi va
                ☑
                     xatolarni tahlil qiladi.


               Raqamli ta’lim muhitining o‘ziga xos ahamiyati sifatida, har bir o‘quvchi o‘zining
               bilim  darajasiga  qarab  topshiriqlarni  individual  bajarishi,  ularning  mustaqil
               o‘rganish  jarayonining  rag‘batlantirilishi  va  vaqtni  boshqarish  qobiliyatini

               rivojlantirishi, o‘quvchilarga amaliyotda uchraydigan murakkab muammolarni

               hal qilish imkonini yaratib berishi kabilarni keltirish mumkin.




          54 | PISA 2025 — Raqamli dunyoda o‘rganish
   51   52   53   54   55   56   57   58   59   60   61