Page 69 - PISA 2025 - Raqamli dunyoda o‘rganish
P. 69

Hisoblashga asoslangan muammolarni hal qilish amaliyoti

               komponenti o‘quvchilarning  raqamli  muhitda muammolarni tushunish,
               tahlil qilish va yechish qobiliyatlarini baholaydi.  Bu,  asosan,  quyidagi
               ko‘nikmalarni o‘z ichiga oladi:



                   Tajriba sinovlar o‘tkazish.
             ☑
                   O‘quvchilar virtual muhitda modellar yaratib, ma’lumot to‘plash va tahlil
                   qilish orqali tizimlar qanday ishlashini tushunishlari;



                   Ma’lumotlarni tahlil qilish.
             ☑
                   Ma’lumotlar  yordamida  tushunchalarni  hosil  qilish,  sabab-oqibat
                   bog‘liqliklarini aniqlash va prognoz qilish ko‘nikmalari;


                   Raqamli modellarni yaratish va tuzatish.
             ☑
                   O‘quvchilar  hisoblash modellarini  ishlab  chiqib,  ularni sinab  ko‘rib,
                   xatolarni tuzatish kabi ko‘nikmalar inobatga olinadi.

               O‘z-o‘zini boshqarish orqali o‘rganish jarayoni — bu raqamli dunyoda

               samarali o‘rganish uchun o‘quvchilar o‘z bilim darajasini baholash, xatolarni

               to‘g‘rilash va qiziqishlarini saqlab qolish qobiliyatiga ega bo‘lishlari lozim
               ekanligini anglatadi. Ushbu bo‘lim quyidagilarni o‘z ichiga oladi:


                   Taraqqiyotni kuzatish va moslashish.
             ☑
                   O‘quvchilar o‘z ishlari qanchalik samarali ekanligini tushunishlari va kerak
                   bo‘lsa o‘z yondashuvlarini o‘zgartirishlari;


                   Ish faoliyatini baholash.
             ☑
                   O‘quvchilar  bajarilgan  ishlarni  tahlil  qilib,  kelajakdagi  o‘rganish

                   jarayonlarini rejalashtirishlari;


                   Motivatsiyani saqlab qolish va vazifaga e’tibor qaratish.
             ☑
                   O‘quvchilarning qiziqishini saqlab qolish va murakkab muammolar bilan
                   shug‘ullanishni davom ettirish qobiliyati o‘rganiladi.


               O‘quvchilarning raqamli o‘rganish muhitiga moslashish darajasi
               komponentida esa, raqamli vositalardan qanday foydalanishlari va ularni

               maksimal darajada samarali qo‘llay olishlari kabi qobiliyatlari baholanadi.

               Misol tariqasida quyidagilarni keltirishimiz mumkin:




                                                  III Bob. Amaliy topshiriqlar tasnifi va baholash modeli  | 67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74