Page 64 - PISA 2025 - Raqamli dunyoda o‘rganish
P. 64

qilish qobiliyatlarini rivojlantiradi.

                  Masala mazmuni:


                  Dastlab biologlar toshbaqalar va akulalar populyatsiyasi o‘zgarishini kuzatib

                  borgan.  Grafikda  modellashtirilgan  va  real  ma’lumotlar  taqqoslangan
                  bo‘lib, o‘quvchilar o‘z modelini real populyatsiya tendensiyalariga mos

                  kelishini ta’minlashi kerak. Jumladan, ular toshbaqalarning tug‘ilish va o‘lim
                  darajalarini mos ravishda sozlashlari lozim.




































               10-rasm.  Toshbaqalar  va  akulalar  yordamida  ekologik  populyatsiyani
               modellashtirishga doir masala natijasi


               Demak, 10-rasmdan ko‘rinib turibdiki, ushbu masalani yechishda grafikni tahlil

               qilish, muammo nimada ekanligini aniqlash, populyatsiyaga eng asosiy sabab
               nima ekanligini topish orqali to‘g‘ri modelni yaratish kerak edi.


                  To‘g‘ri javob:  “Toshbaqalarning  akulalar  tomonidan  iste’mol  qilinish
                  ko‘rsatkichini inobatga olgan holda modellashtirish zarur bo‘lgan”.


               Umuman olganda, PISA 2025 baholash dasturida “Raqamli dunyoda o‘rganish”
               yo‘nalishi bo‘yicha amaliy topshiriqlar o‘quvchilarning raqamli muhitdagi

               muammolarni  hal  qilish,  ma’lumotlarni  tahlil  qilish,  modellashtirish  va  o‘z-

               o‘zini boshqarish ko‘nikmalarini baholashga yo‘naltirilgan.




          62 | PISA 2025 — Raqamli dunyoda o‘rganish
   59   60   61   62   63   64   65   66   67   68   69