Page 66 - PISA 2025 - Raqamli dunyoda o‘rganish
P. 66

VAZIFALAR KETMA-KETLIGI VA TURLARI



               PISA 2025 baholash tizimida “Raqamli dunyoda o‘rganish” yo‘nalishi
               o‘quvchilarning raqamli muhitda o‘z-o‘zini boshqarish, muammolarni hal qilish

               va ma’lumotlarni tahlil qilish qobiliyatlarini baholashga yo‘naltirilgan. Ushbu
               yo‘nalish  bo‘yicha  ishlab  chiqilayotgan  amaliy  topshiriqlar  mantiqiy  ketma-

               ketlik asosida bosqichma-bosqich murakkablashib boradi va o‘quvchilarning
               raqamli vositalardan samarali foydalanish qobiliyatini tekshiradi.


               PISA 2025 doirasidagi amaliy topshiriqlar uch asosiy bosqich asosida
               tashkil etiladi:
               1       Tushunish va ma’lumotlarni yig‘ish bosqichi.




                       Bu bosqichda o‘quvchilar berilgan muammoni tushunish va
                       ma’lumotlarni  o‘qish  orqali  boshlang‘ich  tahlilni  amalga  oshiradilar.

               Masalan, o‘quvchilarga ekotizimdagi hayvonlar populyatsiyasi haqidagi grafik
               beriladi  va ular  muayyan tendensiyalarni  aniqlashlari talab qilinadi. Ushbu

               bosqichda  o‘quvchilarning,  asosan,  grafiklarni  tahlil  qilish,  ma’lumotlarni
               ajratish, muammoni tushunish kabi ko‘nikmalari baholanadi.
               2        Qaror qabul qilish va modellashtirish bosqichi.



                        Bu bosqichda o‘quvchilar ma’lumotlar asosida qaror qabul qilish yoki

                        modellashtirish  orqali  natijalarni  prognoz  qilishlari  lozim  bo‘ladi.

               Masalan, o‘quvchilar toshbaqalar va akulalar populyatsiyasi qanday o‘zgarishini
               modellashtirishlari zarur. Ular oziqlanish tezligini o‘zgartirib, optimal natija-
               larni  topishlari  kerak.  Natijada  ularning  algoritmik  fikrlash,  modellashtirish,

               matematik tahlil qilish kabi asosiy ko‘nikmalari baholanadi.
               3         Tahlil qilish va xulosa chiqarish bosqichi.



                         Ushbu bosqichda esa o‘quvchilar o‘z model natijalarini haqiqiy dunyo

                         ma’lumotlari bilan taqqoslab, xulosa chiqarishlari talab etiladi. Misol
               tariqasida, o‘quvchilar to‘g‘ri sozlamalar va qiymatlar kiritilgan modellashtirish

               natijalarini haqiqiy ma’lumotlar bilan solishtirishlari hamda og‘ish sabablarini
               tushuntirishlari kerak bo‘ladi. Natijada, o‘quvchilarning fikr-mulohaza asosida

               modelni  takomillashtirish,  qarorlarni  qayta  ko‘rib  chiqish,  natijalarni  tahlil
               qilish kabi ko‘nikmalari baholanadi.






          64 | PISA 2025 — Raqamli dunyoda o‘rganish
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71