Page 34 - PISA 2025 - Raqamli dunyoda o‘rganish
P. 34

RAQAMLI DUNYODA O‘RGANISHGA OID


                NAZARIY YONDASHUVLAR


               Raqamli  muhitda  ta’limni  samarali  tashkil  etish  uchun  ta’lim  nazariyalarini

               tushunish va ularning tamoyillaridan kelib chiqib yondashuvlar ishlab chiqish

               muhimdir.  An’anaviy  ta’lim  modelidan  farqli  ravishda,  raqamli  dunyoda
               o‘rganish jarayoni o‘quvchining yanada faol ishtirokini, mustaqil bilim olishini
               va  hamkorlikda  ishlash  qobiliyatlarini  rivojlantirishni  talab  etadi.  Ushbu

               xususiyatlar  konstruktivizm,  ijtimoiy  o‘rganish va  aloqa  o‘rnatish  kabi

               nazariyalar bilan bog‘liq bo‘lib, ularning ta’lim jarayoniga ta’siri tobora ortib
               bormoqda.







                                              Bilim oluvchi tomonidan faol ravishda “quriladi”,
                                              ya’ni shaxs yangi ma’lumotlarni o‘zining avvalgi

                                              tajriba  va  bilimlari  bilan  bog‘lab,  ulardan  kelib
                   Konstruktivizm
                   nazariyasi                 chiqib tushunchalar shakllantiradi.







                 Ushbu nazariyaning asosiy tamoyillari quyidagilar:




                            Faol va interaktiv o‘qish

                            O‘quvchi mustaqil izlanish, amaliy mashqlar bajarish, xatolarga duch kelish
                            va ularni tuzatish orqali bilimni shakllantiradi.



                            O‘qituvchining yo‘naltiruvchi roli

                            O‘qituvchi tayyor bilimni yetkazuvchi emas, balki o‘quvchilarning mustaqil
                            izlanishlariga yo‘naltiruvchi sifatida ishtirok etadi.


                            Bilimning amaliy qo‘llanilishi

                            Ma’lumot faqatgina yodlab olinmaydi, balki real muammolarni hal qilish uchun
                            ishlatiladi. Masalan, matematika formulalarini o‘rganishda ularni kundalik
                            hayotdagi masalalar yechimi bilan bog‘lash samaradorlikni oshiradi.






          32 | PISA 2025 — Raqamli dunyoda o‘rganish
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39